Petra Pires

I wanna change the world! - I want to change the world with you’.

Appropå krokodiltårar

Publicerad 2011-05-23 08:42:27 i Tänkvärt

Läste just på FB om att det var nån som skulle komma och hälsa på nån men så kom det kanske något i vägen. Krokodiltårar - har hon skrivit sen.

Jag tänker att jag tror att "krokodiltårar" betyder att man är fejkledsen. Så jag kollar upp det:

Krokodiltårar är ett uttryck för hycklad eller spelad sorg. Uttrycket kommer från folkloristiska legender där det berättas om krokodiler som gråter för att locka till sig byten, eller krokodiler som gråter för de offer som de slukar.

Hah! Som jag tänkte!! Men sen kommer även nästa förklaring till eventuella felskrivningar:

En vanlig missuppfattning är att krokodiltårar skulle betyda "stora tårar".

Så var det utrett!

(Källa Wiki)

Kommentarer

Postat av: frida.

Publicerad 2011-05-23 15:10:27

människan kanske inte vill hälsa på? hahaha

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Petra

Jag är kär och lycklig.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela