Petra Pires

I wanna change the world! - I want to change the world with you’.

Evolutionsteorin = Jantelagens död?

Publicerad 2010-12-02 19:25:54 i I mitt huvud just nu.

Evolutionsteorin får mig att börja fundera. I Sverige har vi sedan länge styrts av Jantelagen och uppfattningen av
att ingen ska visa sig bättre än någon annan. Ju mer jag läser om evolutionsteorin desto mer intresserad blir jag.
I korta drag går ju evolutionsteorin ut på att den som är starkast vinner, det vill säga överlever.
De växter och djur som är bäst anpassade till omgivningen överlever och får mer avkomma än de djur som är mindre väl anpassade. Enligt mig borde detta även stämma in på oss människor, att vi måste kämpa för att få det vi vill ha.
Vad det gäller mina tankar kring evolutionsteorin och min parallell till Jantelagen vill jag här förklara vad jag menar.
Om det nu är så att den som är starkast överlever så kan man inte gå runt och tycka att ingen får vara bättre än någon annan. Jag tror att det är viktigt att ha uppfattningen om att alla människor vi möter i arbetslivet har övervunnit någon annan som ville ha samma tjänst som den personen sitter på idag.

Så jag uppmanar er mina vänner: Ta för sjutton det ni vill ha. Störst går först. Störst är den som störst gör sig.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Petra

Jag är kär och lycklig.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela