Petra Pires

I wanna change the world! - I want to change the world with you’.

Bussblogg

Publicerad 2009-06-26 01:03:14 i I mitt huvud just nu.

När jag skriver detta sitter jag på bussen på väg hem från Börlin. När det publiceras är jag antagligen hemma hos Pata i Malmö.
Vi har haft en skön semester men mitt humör har varit lite svängit. Kanske har det berott på att jag har haft ont i fötterna,  kanske på att jag har varit trött. Det vet jag inte och jag tänker inte spekulera mer i det heller.

Vi har i princip sett hela innerstan och vi har verkligen njutit av den fina stan. Igår såg vi en hora. Det var första gången för mig. Spännande.

När man som jag, tror att man är påläst, kommer till en stad och inser att man inte alls vet speciellt mycket om staden så är det bra att ha en turistbok. Vi hade lånat en av Patas morbror J och den blev vår femte hand. Berlin topp 10 hette den.

Vi har sett allt från Checkpoint Charlie till Tiergarten (jaaa typ hela).
Lite besviken blev jag på KaDeWe som är ett bauta-köpcenter typ, som ett stort hus (NK-aktigt). Jag trodde att jag skulle hitta massor av kläder och bara njuta av allt fint de hade!
Men tyvärr så var det inte så ungdomligt mode och jag hade knappt råd med en ärm, inte ens från en kortärmad klänning (skämt jag skrattade åt för mig själv inne på varuhuset).
Allt jag shoppade var en klänning från H&M och tygskor (Som är slut i Sverige).
Men vi gick vidare och hamnade i Nollendorf Platz, väldigt mysigt ställe som i vår turistbok beskrevs som "ett område som de homosexuella tagit över" och vi åt god mat på en mysig restaurang och det var liv och rörelse och sol och varmt.

Hotellet vi bodde på hette Comfort Hotel  an der Oper och låg väldigt bra till. Vi kunde välja mellan att gå överallt eller att åka U-Bahn som är tunnelbana. Oftast blev det en blandning av de båda.
Under våra fem dagar i Berlin så har vi hunnit med en hel del som sagt. Vi var på zoo och det är tydligen världens största! Vi såg isbjörnen Knut som är tv-kändis och andra häftiga djur. Tyvärr var vi inne på akvariumet också, det var coolt att se fiskarna och krokodilerna och de, men när de byggt upp en monter som såg ut som ett vanligt kök med smör och sylt framme och ja... enorma kackerlackor blev jag illamående och kunde inte riktigt njuta av spindlarna och ormarna som jag säkert skulle ha älskat annars.... Inte kanske. Men att se "vanliga" djur och inte småkryp uppskattade jag verkligen.

En dag när vi gick runt och kollade på massa olika saker, tex. Berlinmuren och annat intressant så blev vi hungriga och skulle försöka hitta ett McDonald's så gick vi så långt att vi hamnade någonstans som vi inte kände till. Men utan McD blev vi och det blev kebab istället, men lika glada var vi för det och åkte hem till hotellet för att ta en liten nap innan kvällsäventyret. Det blev att se Sony Center på kvällen, det var upplyst innifrån med skiftande färger och det var facinerande att se.

Alexander Platz med det berömda tv-tornet var också coolt. Vi åkte/gick inte upp i det men det är ändå något man bör ta sig en titt på om man befinner sig i Berlin.
Vi köpte sedan vin för €0.99, det har jag med mig hem också, man ska passa på när det är billigt.

Igår var sista kvällen och då gick vi runt i den stora parken Tiergarten, vi gick ända från riksdagen till hotellet, det var väl kanske ungefär 10 mil (kändes det som, fast det var nog egentligen 7 km). Vi gjorde ett stopp i mitten där vi åt pizza och drack öl i en väldigt fin skogsglänta på ett "café" som påminde om Mose Backe och det rekomenderar jag varmt till alla som ska till Berlin. Det låg precis vid en sjö och det var massor av bord och folk och mysig stämning och ja, trevligt helt enkelt.

Efter att ha gått runt i en stad i fem dagar så känns det skönt att veta att jag har en ca 4 timmar lång bussresa kvar framför mig. Sitta ner är underskattat.

Berlins tunnelbanesystem är bra, vi åkte ganska mycket tunnelbana. Så den ska man använda, vi åkte inte taxi en enda gång, även om jag många gånger bara ville sluta gå..!
Men motion har man fått och onti fötterna med det, men eftersom att jag har en sån fin kille som ger mig fotmassage så känns det lite bättre än det skulle gjort annars.

Men här kommer några tips för er som ska åka till Berlin:
- Köp fotvänliga skor innan du reser
- Kläder efter väder
- Åk ospecifierat och tjäna in lite stålar, vårt hotell var toppen!
- Tyskar pratar gärna tyska och inte engelska.

Som slutkläm vill jag skriva att jag har lärt mig en del tyska. Jag har bland annat lärt mig att Einstein åker U-bahn hela tiden (einstein bitte) och att bokstaven som ser ut som ett konstigt stort, böjt B betyder dubbel-s (ss). Man säger: Danke schön och då svarar den som man handlat av eller liknande: Bitte schön.
På vägarna får man köra hur snabbt man vill.

Det om det. Nu säger jag tack och adjö, bratwurst i bröd.

Kommentarer

Postat av: jonna

Publicerad 2009-06-26 11:22:31

kul me en uppdatering! verkar har haft det gött!

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Petra

Jag är kär och lycklig.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela