Petra Pires

I wanna change the world! - I want to change the world with you’.

Söta gamla tanten

Publicerad 2009-07-09 09:00:05 i Tänkvärt

Igår på vägen mellan jobbet och gymmet så passerade jag just Åhléns och hör att en äldre dam säger något till mig. Så jag stannar uppoch frågar "förlåt vad sa du?"
Då berättar hon att hon ibland pratar med sig själv eftersom att hon har vätska i kroppen och om hon pratar så känns det lite bättre.
Så jag stannar och pratar med henne såklart. Och det visar sig vara en pigg 86-åring som inte har hjälp med något och gör allting själv! Hon tvättar, manglar, dammsuger åt sina döttrar, städar sitt eget hem, går och handlar.
Ja allt gör hon själv, förutom att rulla upp håret!
Det brukar hennes dotter, som pryat som frisör i ung ålder, göra men nu när hon har semester så har håret blivit vildvuxet och o-stylat. "Men det är ju okej på sommaren".
Vi gick vidare den 3-min långa promenaden mellan Åhléns och Konsum på en kvart ungefär och pratade om knyppling, hon håller på att lära sin dotter att knyppla och jag blev väldigt glatt överraskad eftersom att min gammelmormor Karla knypplade. Jag visste med andra ord precis vad vi snackade om!


Bild från Wikipedia

Sen så pratade vi om lite annat och det var verkligen jättetrevligt. Hon var så rar och pigg och uppskattade verkligen att jag tog mig tid att prata med henne. Och själv kände jag att det var väldigt intressant att höra en så pass gammal människa berätta lite om sitt liv.
En sak hon sa var att det inte spelar någon roll hur man lever sitt liv, så länge man är nöjd med det. Hon själv har aldrig varit speciellt hälsosam, utan njutit av livets goda, men ändå hållit sig pigg och glad i så många år.
Hon satsade på att "slå" hennes morbror i livslängd. Han dog en månad innan han fyllde 100 år, så hon ville passera 100-strecket sa hon och skrattade.
Hon skulle på Konsum och köpa jordgubbar och mjölk och sitta på balkongen och njuta av eftermiddagen.
När vi sa hejdå så sa hon att hon hoppades att hon skulle stöta på mig igen och jag sa "detsamma" och menade det verkligen.

Kommentarer

Postat av: Bobby

Publicerad 2009-07-09 21:09:03

Fiiiint!

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Petra

Jag är kär och lycklig.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela