Petra Pires

I wanna change the world! - I want to change the world with you’.

About the helg in Uppsala

Publicerad 2008-09-17 08:54:16 i I mitt huvud just nu.

Ja i helgen var jag hos Brittis i Uppsala.
Vi hade skaffat mig ett gästkårleg så att jag skulle kunna komma in på nationerna. Det gick alldleles utmärkt! Men låt mig ta det från början.

Det började med att jag hade himlans bråttom mellan jobb och tåg till Uppsala... jag sprang mellan tunnelbanan och tåget. Och gissa vad? Ja du gissade rätt. Jag valde fel uppgång eftersom att jag inte känner till blåa linjen! Så jag fick springa. På riktigt. Springa.
Kom iaf. fram till spåret med ca 8 minuters marginal och ja gissa vad? Ja du gissade rätt. Jag hamnade bakom en långsam tant i SJ-automaten. När jag väl fått trycka ut min biljett (Bobby här har du ett nytt ämne att skriva om, varför är folk så fruktansvärt sega i SJ-automater?) så fick jag springa längs hela tåget för att hitta de onumrerade vagnarna. Jag hade inte fått nån sittplats på min biljett nämligen. Och vet ni vad? Alla vagnar var sånna vagnar. Det förstod jag när jag gått längst hela tåget (15 vagnar) så jag gick på och det fanns inga sittplatser alls. Jag fick stå, men inte nog med att jag fick stå. Jag fick stå på den enda lediga platsen som fanns, (varför går inte folk IN i vagnarna?) gissa var? Ja just det. På toaletten.
Efter första stoppet trängde jag mig i och för sig förbi dom som blockerade gångarna och fick en ståplats som inte stank!
Vad är det egentligen för fel på SJ? Om ett tåg inte har sittplaster så är det FULLT. Då kan man skriva "fullbokat" på hemsidan. I sånna fall hade jag kunnat ta nästa.
Så gör dom ju med Mamlötågen.
Iallafall så kom jag till Uppsala till slut och möttes av min lilla Brittis.
Vi gick på bolaget, handlade mat och traskade hem till hennes ca 17 kvadratmeter och gjorde oss i ordning för utgång!

Kvällen började med att vi mötte Rocky (Ingela) och hennes kille David. (david är AB's kompis också men det är bättre att beskriva honom som Rockys kille) sen gick vi vidare in på inflyttningsfesten vi skulle på (jag hade glömt min tandborste hemma så jag inhandlade en sådan på ICA). Inflyttningsfesten var en etta full med sjukgymnaster, men väldigt bra stämning och lekar och skoj!
Sedan var det efter ett tag dags att gå ut och testa på kårlivet! Vi skulle ha gått till en nation som hette Norrlands men det ryktades om väldigt lång kö, så det blev Värmlands istället.
Mitt kårleg funkade prima skinka jepp jepp och vi dansade natten lång fram till klockan 1 då stället stängde.
Lite snopet men det räckte faktiskt. Jag hade ju trots allt jobbat hela dagen och varit vaken sedan klockan sex...
Så vi åt en korv och så gick vi hem och somnade.

Lördagen var en sån där "äntligen-får-Petra-sova-ut-dag" och vi sov till klockan 11 ungefär. Sen var det upp och hoppa och kolla på stan! Vi såg en del Uppsalasaker som Domkyrkan och medeltidsmarknad och sånt annat man kan kolla på i småstäder... hehe.
När vi blev hungriga så åt vi sushi och sen så gick vi på bio och såg Patrik 1,5 och guuuuud vilken underbar film!
Men som Bobby skrivit i sin blogg så var det precis samma i Uppsala. Så fort Sven och Göran (Torkel och Gustav) kysstes så var folk tvugna att göra ljud ifrån sig..? Jag menar come on! Alla visste väl att dom skulle vara homosexuella? Annars har man ju missat vad filmen handlar om. Jag och Brittis tyckte iaf att Gustav Skarsgård var helt underbar som gay och att den där Patrik var ett satans klipp för rollen!
Efter filmen gick vi och kollade på AB's skola. I och med att hon pluggar till sjukgymnast så håller dom tydligen till på ett sjukhus där det inte bor några sjuklingar och ingen annan heller för den delen men ändå kallas sjukhus.
Mycket läskigt att gå i dom långa trånga gångarna mitt i natten (klockan halv 9 ungefär) men mycket kul när vi väl kom frm till hennes "klassrum" som mer var som ett lekrum.
Jag passade på att leka pappa Rudolf och testade både rullstol och kryckor. Hela tiden var det lite läskigt att vara är eftersom att det kändes som att vi gjorde något förbjudet fast att man tydligen får springa runt i strängda skolor mitt i natten på lördagar...
Efter lekstunden gick vi och såg en eldshow som inte alls var särskillt bra.  Sen var det bums i säng för en otroligt trött Petra och film för en något piggare AB.
Givetvis låtsades jag som att jag var vaken fast att jag inte ens vet hur filmen började.
På söndagen gick vi upp lagom till brunchen med Rocky och sen åkte jag hem. Jag fick sittplats på tåget hem :)

Jag kan alltså sammanfatta att det verkar vara roligt att vara student i Uppsala och att jag hade en väldigt trevlig helg!

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2008-09-17 09:34:10

Spoiler!!!

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Petra

Jag är kär och lycklig.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela