Petra Pires

I wanna change the world! - I want to change the world with you’.

Blondiner.

Publicerad 2008-06-03 11:56:36 i Tänkvärt

Jag har faktiskt tänkt igenom det jag ska skriva ganska länge.
Blondiner ser man ju ofta i grupp. Dom är ofta inte som "vanligt folk".
Dom verkar tycka om att hålla sig till sig själva. Det medför ju självklart att andra som vill vara deras kompisar också blonderar håret och därmed växer blonda gruppen ännu mer.
Till exempel så tänker jag på min kompis Annbritt. Hennes "nya kompisar" i Uppsala var alla väldigt blonda i början. Det var som en blond fläck som man såg på alla fotona. Men efter ett tag så började någon att färga håret mörkare och då hängde Brittan på. Så jag tror att blondiner formar varandra, som fjortisar lite grann.
Samma sak med låtsasblondiner som har lite orangeaktig färg på håret, dom ser man ofta i klunga dom med. En kanske är naturligt blond men dom andra är liksom bara fejkblonda.
Själv har jag ju varit blond, fast inte helt men med slingor... och ja amerikaner ser mig som blond även om jag är brunhårig. Och jag måste nog få säga att det finns lite, lite sanning i uttrycket "Blondiner har roligare", jag hade jäkligt kul som blondie men det har jag oftast ändå. Oavsett hårfärg.
När jag var liten (typ upp till 17 år) så sa jag att jag aaaldrig skulle färga håret blont! När man var med på Playahead och Lunarstorm kunde man fylla i hårfärg och då brukade jag skriva "Absolut inte blond i alla fall".
Jag vet inte varför jag var så emot denna ljuvliga hårfärg. Jag tror att det var för att en av mina bästa kompisar som förvandlades till min fiende som nu har förlåtit mig var blond. Samma sak med den som "tog över" henne och en annan korkad tjej. Jag ville inte vara som dom. Dessutom är jag ju halvportugis och då ska man ju helst inte vara blond..
Nu har jag iaf. provat lite olika hårfärger och jag brukar föredra en ljusare nyans på sommaren och en mycket mörkare färg på vintern.
Mitt hår verkar däremot leva sitt egna lilla liv och bara förljusar sig hela tiden. Jag färgade det mörkbrunt i vintras och nu är jag i princip mellanblond snudd på ljusbrun utan att ha gjort någonting.
Jag vill faktiskt citera vad dom skriver om blondiner på wikipedia:

"... Blont hår anses dock ha blivit vanligt genom sexuell selektion bland jägare-samlare i norra Europa för ungefär 10 000 år sedan. Bland jägarfolk har männen högre dödlighet, vilket leder till ökat evolutionärt tryck på kvinnorna. Mutationer som förändrar hår- och hudfärg har alltid varit framgångsrika bland människor [1].

Ljushåriga kvinnor eller blondiner omges av många osanna föreställningar och skämt, de anses ofta vara korkade och anses enbart klara sig tack vare sitt utseende. Det finns en särskild kategori skämt som handlar om dumma blondiner. De kallas just blondinskämt." (Wikipedia.se)

Ja nu ska jag gå på lunch. Men det är värt att forska vidare om varför blondiner främst är sådana flockdjur. Är det för att dom som Wikipedia skriver "anses enbart klara sig tack vare sitt utseende" eller tycker dom om att umgås och är riktiga sociala, härliga människor?

To be continued... jag ska nog intervjua nån blondin som jag känner..!

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Petra

Jag är kär och lycklig.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela