Petra Pires

I wanna change the world! - I want to change the world with you’.

Svenskalektion :)

Publicerad 2008-02-29 21:08:14 i Fakta

Jag hittar manga roliga grejer nar jag surfar runt.. som det jag ska kopiera in alldeles strax. Det ar till er som hade det lite svart pa svenskalektionerna i skolan, jag ska nu hjalpa er med denna lilla grej att kunna skilja pa vara fina ordklasser som jag faktiskt alskar.
Jag ska plugga svenska snart. Alltsa pa univeristet. Det verkar kul.

Iaf.. till er som inte redan kan:

1.    Substantiv är ord som du sätter "fan" eller "jävel" efter: klockfan, flaskjävel, skruvjävel osv.
2.    Adjektiv är ord du sätter "skit" före: skitbra, skitful, skitkort osv.
3.    Verb sätter du "utav helvete" efter: drack utav helvete, tänkte utav helvete, sov utav helvete osv.
4.    Adverb är ord som du kan sätta "förbannat" före: drack förbannat ofta, har dansat förbannat noga, har sovit förbannat länge osv.

Kommentarer

Postat av: Josephine

Publicerad 2009-03-15 09:12:03

Haha det där stämmer - men tyvärr finns det så många fler regler än dessa i substantiv, adjektiv, verb och adverb. Det är jätte kul att plugga det på universitet - men SÅ svårt. Lycka till =)

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Petra

Jag är kär och lycklig.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela