Petra Pires

I wanna change the world! - I want to change the world with you’.

Mina föräldrar (Lucka 3)

Publicerad 2010-12-03 12:17:28 i Petras Julkalender 2010

Mina föräldrar träffades när min mamma var och tågluffade i Europa. De flyttade ihop i Sverige och skaffade två väldigt fina barn (dvs min syster och mig).
Min mamma som är en blond, blåögd, snygg svenska föll för min pappa som var en portugisiskt charmör.


(mamma)

De bodde ihop i Stockholm tills jag var ungefär 2 år tror jag. Då skiljde de sig och min pappa flyttade ut.
Mamma har alltså i alla dessa år haft ensamt ansvar för att uppfostra mig och min syster. Och hon har gjort ett fantastiskt jobb om jag får säga det själv. Hon gav oss alltid allt vi ville ha, även om ekonomin inte alltid går ihop när man har två små barn att försörja. Men jag har som sagt alltid fått det jag velat ha.


(Min fina mamma)

Min pappa bodde i Halmstad och jag och min storasyster brukade vara där på sommarloven och ibland på de andra loven också, men jag kommer mest ihåg somrarna. Under åren så hade jag hunnit få en lillasyster på pappas sida också, så det var alltid jättekul att få komma och vara där med henne också. Jag och min storasyster fick vara med och välja namn, och det blev ganska kopplat till vår favoritfilm.


(Jonna, jag, Ronja, Pappa sommaren 1995)

När jag var 10 år dog min pappa i lungcancer och på begravningen fick jag veta att jag skulle få ett till lillasyskon som låg och växte i mammans mage. Det visade sig bli en liten syster där med.
Jag kommer egentligen inte ihåg så mycket från den tiden där precis efter att han dött. Jag tror att man väljer att komma ihåg det bra. För jag har nästan bara fina minnen från min pappa.


(Ronja, Jonna och pappa på stranden)

Mamma fortsatte med att alltid finnas där och träffade en kille som numera är min styvfar, Perre. Han har hängt med enda sen dess ungefär. Sen jag var 10-11. Han har funnits i vårt hem och vår familj som en manlig förebild. Han är även far till min lillebror.


(Perre och mamma i somras)

För att knyta ihop säcken så vill jag även nämna mina fina "svärisar" som finns i Malmö och alltid ställer upp när jag och Patrik behöver dem, och annars också för den delen.


(Patriks pappa Jan och mamma Eva)

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Petra

Jag är kär och lycklig.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela