Petra Pires

I wanna change the world! - I want to change the world with you’.

Andra tankar om Barcelona

Publicerad 2009-04-23 14:10:15 i I mitt huvud just nu.

Låt mig fortsätta där jag slutade.
Efter att ha skrivit klart inlägget om att jag och Jonna skulle hem och kolla på film så gick vi mycket riktigt hem. Men inte blev det någon film. Nej istället somnade vi båda i sängen och sov enda till nästa dag. Så en natt med 15 timmars sömn gav spanien två utvilade Pires'ar som var redo för nya utmaningar.
Och utmaning blev det!
Vi hade planerat en tripp till the countryside för cava-provning! För att ta sig dit så behövde man åka tåg i ca 40 minuter. Tyvärr hade vi inte kollat upp när tågen gick så vi missade det med tre minuter. Vi fick vänta en timme på nästa.
När vi väl kom fram så hade vi flyt och tur och vi kom med på en guidad rundtur (som visserligen var på spanska, men man förstår rätt mycket av kroppsspråk och det man ser + att Jonna tolkade). Det var väldigt intressant och vi var nere i underjorden och åkte tåg! Jag tog många fina bilder som jag tyvärr inte kan dela med mig av...
Efter att rundturen var slut var vi hungriga och vi befann oss i en stad eller kanske stadsdel som Jonna aldrig varit i så vi passade på att utforska den, vi insåg snabbt att inget var öppet så vi mötte en pratglad tant som visade oss till en restaurang. Där åt vi lite mat och drack lite vin.
Efter ett tag gick vi tillbaka till tågstationen (nu visste vi på ett ungefär när tåget skulle gå) och såklart började det regna när vi var ute och gick.
När vi åter kom till Barcelona var det "fest" hos Hechan och hennes kompisar, men när vi kom dit så hade det hunnit bli fint väder igen så vi satt ute i en park istället och drack cava och öl. Mycket mysigt med tanke på att man kunde sitta ute fram till på kvällen utan att frysa.
Vi bestämde oss sedan för att gå och äta sushi med Jonnas kompisar Linda och Hilde, men  som alla flexibla människor i staden så ändrade vi till indiskt istället.

På måndagen gav vi linbanan ett nytt försök, men tydligen skulle jag inte få se Montjuic eller åka linbana, för den här gången var det ingen kö alls, nu var den istället stängd för reparation. Så vi tog en båttur i solen istället. Jag fick se massa fina grejer och jag riktigt kände hur solen brände en fin solbränna i ansiktet på mig :)
När vi gick i land så var klockan runt 14 och som på signal drog molnen in över stan och solen gömde sig.
Så istället för att gå ner på stranden fick vi göra om planerna till att gå och shoppa istället.
Det hade varit jättekul om jag hittat något och Jonna inte varit så bitter.... ;) men jag var inte alls på shoppinghumör och hittade inget alls som jag ville. Det drog ner humöret ännu mer men sen kom det tillbaka när jag köpta Pantene ProV-shampoo som är bäst i test på mitt hår!
Kanske spelade chokladmoussekakan in lite också, sött är bra för humöret.

I och med att det var måndag så skulle vi gå ut på en klubb som kallades för "Nasty Monday", men vi började med att dricka lite cava hemma med Claire och Didi (Jonnas rommates)  och sen mötte vi upp Hechan och hennes jobbarkompisar på en restaurang eftersom att Birthdaygirl Amy fyllde år.
Jag drack en stor drink och kände mig lite lagom berusad, sen bar det av till klubben.
Det var asalång kö, men den gick jättesnabbt och vi slapp betala inträde fast att vi knappt stod på listan.
När vi kom in så möttes vi av ett ganska tomt dansgolv och vi gick upp till det andra dansgolvet.
Nu tror ni säkert att jag bara gick upp för en trappa, men där misstar ni er. För att gå mellan dansgolven var man tvungen att gå ut genom en utgång gå in igen genom samma dörr som vi gick in igenom första gången men sedan hålla till höger och gå upp för trappan.
När man kom upp där var det tropisk värme baserad på svett. Det blev fuktigt på huden av att bara stå. Tänk er då den kvava luften blandat med cigarettrök så har ni en tropisk cigarett djungel!
Men det var bra musik och kul att dansa, även om man inte fick så gott om plats.
Efter ett tag (några timmar) började jag tröttna. Jag hade inte druckit mer på hela kvällen för jag ville dels spara pengarna till shopping på tisdagen och delvis för att jag inte var sugen på att dricka mer. Vi hade ju faktiskt druckit alkohol i 3 dagar i sträck redan och jag är ovan.
Vi bestämde oss för att gå hem och jag proppsade på att vi skulle gå och Jonna ville åka taxi. Tyvärr vann jag den fajten.
På väg hen insåg jag att Jonna druckit sig full och jag var nästan nykter så jag blev lite irriterad på att hon ohc Claire gick så långsamt. Jag visste ju inte hur man skulle gå så jag var hela tiden tvungen att vänta in dom eftersom att de hade ett djupt samtal på spanska som jag inte förstod.
När vi kom fram till "rånargatan" så stannade jag till igen för att vänta in dom... och då kommer en kille emot mig som om att han ska gå över gatan. Men det ska han inte. Han ska ha min väska. Så han rycker och springer.
Tänk att det var så enkelt att bli av med så mycket. Jonna, galen som hon är, sprang givetvis efter och jag sprang efter henne för att det var dumt att bli skadad, det var ju ändå bara matriella ting.
Tjyven kom undan och några "hjälpsamma" män ville hjälpa till och lurade in oss på mindre och mindre gator. Jag började ana oråd och tyckte att det var bättre att vi överlevde än att jag hittade min väska.
Så efter att ha mött ännu en märlkig man så hoppade vi in i en taxi och åkte max 10 meter, sen var vi hemma.

Väl hemma släppte chocken och jag började störtböla. Min fina mobil och kameran med alla bilder. Och i huvudet snurrade alla tankar om allt jag skulle behöva göra. Nytt körkort, nytt bankkort, nytt gymkort, nytt icakort.. aa ni fattar.
Som tur var hade jag passet kvar hemma hos Jonna och likaså mina hemmanycklar, SL-kortet hade jag lagt ut av en slump och det tackar jag mig själv för.

Jag hade väldigt svårt att somna och jag var fortfarande vaken när mamma ringde vid 7-tiden. Jag hade sms'at henne på kvällen och berättat om att jag blivit rånad. Hon spärrade mitt kort och sen kände jag mig lite lugnare. Men jag kunde inte somna förens jag pratat med Patrik och visste att han inte var orolig.. så vid 8-tiden fick jag tag på honom och sen somnade jag faktiskt. Jag sov i ungefär 3 timmar och sen var det dag och jag ville inte missa dagar. Så jag och Jonna hade en del ärenden att fixa, vi började med hennes cykelkort och fick den glädjande nyheten att hon inte skulle behöva betala €120 som hon trott!
Vidare till polisen för att polisanmäla. Det tog ca 2 timmar och detta var veckans absolut varmaste dag!
När vi kom ut var klockan 14, och gissa vad? Jo det började regna.

Hem och käka fiskpinnar med potatismos med Hechan och sen skulle Jonna till jobbet.
Jag hade en inre bild av hur hennes kontor såg ut så jag ville inte förstöra den = jag stannade hellre hemma och sov en stund.
När hon sen kom tillbaka hade hon köpt en ny väska och plånbok till mig och jag blev helt rörd och aaa hon är världens bästa syster :)
På kvällen åkte vi ner till stranden och tog en drink och åt  några äckliga oliver med anjovis i... vi tog vägen genom Plaza Real hem och så kollade vi på en fransk film som oväntat nog var riktigt bra!

På onsdagen var det hemåk för min del och Jonna följde mig till flygbussen och sen bar det av. Jag förvånade mig själv genom att fatta precis hur jag skulle gå på flygplatsen även fast att allt stod på spanska.

När jag kom hem hade jag fått brev av Patrik, han hade köpt ett provisoriskt sim-kort och laddat på det med pengar så att jag kunde använda min gamla mobil och aaa jag blev så rörd av denna lilla gest att jag började grina.. haha larvigt kanske.

Mycket bra semester och jag och Jonna var bästa-kompis-syrror hela tiden :)
Fördelen med att jag blev av med kameran under resan är att jag nu måste åka tillbaka (gärna med Patrik) inom kort för att ta nya foton!

Kommentarer

Postat av: Fredskronk

Publicerad 2009-04-23 22:00:40

surt att bli av med alla grejer. Vet hur det känns att bli rånad.

Postat av: Syster yster

Publicerad 2009-04-24 13:47:17

Älskar dej, vilket fint inlägg!

Ja kom hit snart du och Patrik - det skulle vara super skoj! Puss

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Petra

Jag är kär och lycklig.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela