Petra Pires

I wanna change the world! - I want to change the world with you’.

Vigselringar

Publicerad 2008-08-25 09:57:45 i Tänkvärt

När jag satt i möte senast på jobbet så la jag märke till att det bara var de svenska männen som var gifta.
Iallafall om man tänker som jag och kollar på folks västra ringfingrar.
Det som facinerade mig mer var att de andra männen (förutom två) faktiskt också bar ring. Men på höger ringfinger.
Det fick mig att verkligen slå på "tänk-till"hjärnan och jag funderade på om det kan vara så att det  är olika från land till land vilket finger man ska ha ringen på. För alla mäns ringar såg ut som vigselringar (dvs. guld och släta).
Så jag googlade på det idag. Eller snarare wikipediade. Och hör och häpna! Det förekommer att man har ringen på oliak fingrar! (alltså vänster eller höger)¨.

"In some countries (UK, other Commonwealth nations, Japan, Korea, Ireland, Canada, the United States, Mexico, Brazil, Iran, Chile, Italy, France, Turkey, Slovakia, Sweden, Finland, and Slovenia), the wedding ring is worn on the left hand."

"In other countries such as Serbia, Germany, Norway, Greece, Russia, Spain, Peru, India, Colombia, Venezuela, Ukraine, and Poland, however, it is worn on the right hand."

Man kan ju undra vafrör, men ser ni, det finns det också en föklaring till:

"Orthodox Christians and Eastern Europeans also traditionally wear the wedding band on the right hand. Jewish couples wear the wedding ring on the left hand, even though it is placed on the right hand during the marriage ceremony. In The Netherlands, Catholic people wear it on the left, all others on the right; in Austria, Catholic people wear it on the right. In Belgium, the choice of hand depends on the region of the country."

Alla mina citat är hämtade från Wikipedia.

Nu vet ni, precis som jag, att man kan vara gift oavsett hand.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Petra

Jag är kär och lycklig.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela